måndag 23 mars 2009

materialvård..


Jag har haft materialvård av mina instrument idag.. Tillfredställningen kan jämföras med yoga.. ett andligt lugnt liksom.
Jag är och har alltid varit mån om mina prylar.. vet inte varför men jag gillade att städa rummet när jag var liten.. inte just dammsuga och torka golven.. utan mer att det var ordning på tidningarna och leksakerna i hyllorna.. och likadant är det än i dag.. jag har inga problem att det är lite stökigt och är långt ifrån en pedant person. Dock så har jag mycket svårt att förstå människor som inte håller efter sina verktyg.. i mitt fall instrument.
Jag gillar att ta bort strängarna och torka bort svett.. olja in greppbrädan och göra lite justeringar på stränghöjder, justera greppbrädan och kolla så att instrumentet är intonerat med mera.. the list goes on..


Att jag gillar det tror jag beror på att jag vill inte stå med byxorna nere vid anklarna när det väl gäller.. Ska jag stå på scenen och levera mitt skit så vill jag ha min rygg fri från instrumentuella missöden.. Jag skulle dö av skam om felet berodde på att jag inte har ordning på min utrustning.
Medans andra helt och håller skiter i sina saker.. Material saknar värde för dem.. märkligt att vi är olika och har olika värderingar på alla saker och plan.. Somliga säger ju att det är något bra.. att vi är olika... men är det? Är det bra att vissa gillar barnporr... att vissa tycker man skall slå folk på käften så fort man misstycker? Nää.. alla borde tycka som mig!

Bilden på den slitna basen kan tyckas vara lite opassande.. men det är massor av jobb bakom dess underbara kaotiska utseende.. ty även en ordningsmänniska som jag gillar när det finns ett slitage som vittnar om hårt arbete. För även slitna saker kan ha en välvårdad känsla..

1 kommentar:

Petter & Sara sa...

Jag tycker att det är vackert när man ser att ett instrument är använt. Det ger personlighet. Jag är väl inte så jättebra att på att ta hand om mitt eget instrument men fan vad slit-tåligt det är. Haha..../Atica