söndag 7 december 2008

Tattuering.

Min tattuerare Horimatsu har publicerat några fina ryggtavlor på sin blogg, pågående jobb. Kolla in dem.
Har tid nästa söndag, kommer nog att avsluta min högra arm då och börja på min vänstra arm eller min rygg. Beslutet att även köra ryggen har legat under bearbetning under något års tid i mitt huvud. Det är bra att låta tankarna få gro och aklimatera sig och låta det mogna.
Jag har nog bestämt mig vilket motiv det skall bli. Det ligger mig nära till hjärtat och det kommer att passa mitt sinneslag bra.
Jag minns när min vän Kenneth och jag pratade om tattueringar.. han hade gaddat sina underarmar och jag minns att jag sa till honom att jag aldrig skulle kunna gadda underarmarna.. bara övre delen av mina armar. Jag tror att jag baserade min åsikt då på vad andra skulle tycka och tro.. det gör jag än i dag.
Jag har aldrig kortärmat om jag skall på ett möte med en person inom jobbet som jag aldrig tidigare har träffat. För jag inbillar mig att den personen skulle kunna se ner på mig rent intellektuellt.. Att jag är en person som gillar våld, sprit och är tuff och inte är en seriös människa etc. Men det är nog jag själv som är fördomsfull mot dessa människor. Men även om jag vet om min fördom så kommer jag nog inte att att ändra min klädkodex i jobbsammanhang.
Innerst inne vet jag oxå att jag kommer att tattuera hela min kropp. Det finns en inre frid med japansk tattuering som inte kan jämföras med t ex tribaltattuering i svanken som du ser på var och varannan tjej numera. Inte för att se ner på tribaltatuering, men rent krast så är den typen av tattuering mer utav ett modesplagg.. det moderna samhällets smycke. Inget fel med det, men långt ifrån vad jag strävar efter.
Det finns oxå en sorts frid och meditationslik känsla i smärtan som man utstår. Man får tankarna rensade för du ligger inte och tänker på vilka räkningar som du har glömt att betala när du ligger under nålen i två timmar.
Jag behöver inte heller få mina tattueringar bekräftade av andra, det är inte därför jag har dem. Mina tattueringar är gjorda för mig och mina behov. Det finns ett djup, ett arv, en större mening med japanska tattueringar, och en historisk bakgrund som jag inte tänkter gå in på. Dels för att det skulle ta hela natten att skriva om det och om du är intresserad så hittar du informationen på nätet.
Matti sa en bra sak som fastnade i mitt huvud:
- Japansk tattuering är en vuxen tattuering. Det är en mycket bra beskrivning.
Vad säger Linda då? Ja.. så länge jag inte tattuerar min stjärt så klagar hon inte... Men tyvärr så kommer säkert röven att bli överkörd oxå.. men det kommer att ta ett tag innan jag är där. Det är inte slutdestinationen som är målet inom japansk tattuering utan resan dit.. och man blir aldrig färdig... men det förstod du väl?

Inga kommentarer: