lördag 6 december 2008

Känslostorm, sårbarhet och bra saker.

Det har tagit över en vecka innan Melker blev helt återställd från magsjukan. Hela den här upplevelsen vände verkligen upp och ner på både min och Lindas syn på att vara förälder. En sådan stor känslomässig storm var jag inte beredd att tackla.

Dels så var det otroligt jobbigt att åka iväg och jobba 30 mil hemifrån då Melker och Linda blir intagna på sjukhus, att vänta på att Linda skall få tid att ringa tillbaka och berätta vilken status vi har på pojken.. Att få höra att de provat att ta blodprov på honom i över en timme utan att lyckas, att de tvingats hålla fast honom.. På ett sätt var det nog tur att Linda var själv för jag vet inte hur jag hade reagerat på situationen.

Jag trodde inte att jag skulle bli så sårbar.. inte sårbar.
För när jag kom innanför dörrarna på söndag slängde jag av mig kläderna i hallen och nästan sprang fram till soffan där Melker och Linda satt, så brast det totalt för mig.. Tre dagars uppdämd oro och sorg. Tårarna bara forsade ur mig och jag hulkade som en litet barn när jag kramade och pussade både Melker och Linda. Att se min lilla Melker så oskyldig och svag.. Men oxå den sköna känslan att det värsta nu var över.
Du kan aldrig föreställa dig hur starka banden mellan förälder och barn är om du inte själv har ett eget barn. Du kan gissa och anta att du kan förlika dig med känslan... men du kommer inte att komma i närheten av hur det är på riktigt.
Under veckan så fick vi ändå några bakslag då Melker forsatte att kräkas men fram mot onsdag så hade han varit kräkfri i ett dygn drygt. Nu är han istället hård i magen men det håller oxå på att gå till sig.
Ikväll har vi spelat julshow i Arvidsjaur. Pink Hink akustiskt, med ståbas och dragspel plus Fredriks pappa Benka som spelar trummor och spexar. Så just nu ligger jag i sängen på Hotell Laponia med datorn i knäna och en god Kilkenny bredvid mig. Livet har återgått till sin medelpunk igen.

Har fått erbjudande av kommunen att fortsätta hela nästa år med min tjänst på 25% och de jobbar på att få upp den till en halvtid. Jag får veta hur det blir med det till veckan. Hur som helst så har jag beslutat mig för att lägga mitt företag vilande. Nu får jag så bra lön med hinken och kommunjobbet ihop så jag kan nu vara ledig de dagar jag inte har ngt jobb... slippa känna piskan att slita med jobben på företaget. Ska bli så skönt att äntligen tjäna bra med stålar och slippa jobba på kvällar och nätter, att känns lugnet med att vara hemma med Melker utan att må dåligt i att jag borde sitta på kontoret och jobba.. Att bara få vara pappa när jag är ledig!

Inga kommentarer: