onsdag 18 juni 2008

In hate we trust - Ecce homo


Nu när utställningen In hate we trust - Ecce homo kommer till Övik så blåser debatten igång precis som tio år tidigare. Kultur och fritidschefen Siv Sandberg blir mordhotad och det kristna korståget laddar upp med medeltidsvärderingar och Moderaternas gruppledare Lars Näslund gråter krokodiltårar som ett litet barn för att han känner sig oerhört kränkt. Stackare.
- Jag tycker de ansvariga för den här utställningen skall avgå.
Jag älskar sånt här.. När vuxna människor hamnar på sandlådenivå, allt på grund av en utställning blir då inte resultatet av hans utspel att man nästan är beredd att skriva in honom på kollo över sommaren?
En folkvald politiker som agerar såhär!?
Tonårsfrustration mixat med trotsåldern blir min diagnos. Som bot rekommenderar jag minst en veckas dagligt besök på utställningen med eskort av minst två läderbögar.

Det borde väl göra susen.. För hallå... Vakna upp.. Vi lever ju för fan på 2000 talet..
Vad är ni rädda för? En homosexuell attack? Lesbiska kravaller på nygatan? Att alla Örnsköldsviks medborgare konverterar till homos? Det sistnämda vore ju en total katastrof och det scenariot är ju högst trovärdigt oxå för den delen.

Bra att Daniel Wetterskog rör om i grytan.. Jag är faktiskt lite smått avundsjuk att han får stå där det blåser. Det hade ju varit förbannat kul att få delta i debatten när det flyger sandspadar och hinkar i sandlådan. Nåväl, mitt bidrag blir ett bildspel på några av utställningens fotografier som lägg ut på Kultur och fritids hemsida.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fan PO! Tänkte själv skriva nåt om detta, men nu gjorde ju du det! Och jag kunde inte ha skrivit det bättre själv. Sandlådan nästa för Näslund?