fredag 13 februari 2009

Möte med en idol

Träffade en gammal idol till mig på Cinderella. Mikael Berglund som vikarierade som bassist åt
Good Timers. Första gången jag hörde Micke var med hans band Cabazz med Jonas Knutsson, Morgan Ågren mfl i Härnösand där jag pluggade Musiklinjen.
Jag hade nyss börjat spela bas och när vi såg dem på Metropol så föll hakan ner till golvet.. Kan man göra så där med en bas?
Det hela slutade med att jag köpte deras skiva och sedan dess har jag samlat på mig det mesta i CD-väg som Micke har lirat på. Så man kan säga att Micke har varit en stor influens och inspiration i början av min baskarriär. Han spelar med bla Meta Roos, Pierre Swärd, Jonas Knutsson Band, Wasa Express med flera, undervisar som baslärare på Kungliga Musikskolan och Stockholms Musikkonservatorie och nu som vikarie åt Goood Timers.
Det lustiga var att jag inte riktigt kände igen honom när vi satt backstage och surrade.. inte förrän han frågade vad jag körde på för bas och han presenterade sig.
Så där satt vi och drack lite vin tillsammans med resten av banden (Hinken och Good Timers) och jag matade honom med miljoner frågor. Så kul att få träffa en person som gjort ett sådant musikaliskt avtryck på mig, och att få chansen knyta kontakten med en sådan person.
Det är det som är kul med båtjobben.. Att man träffar så många musiker och legender.. Möten och musik..

Inga kommentarer: